torsdag, juni 28, 2007

Skvaller inifrån regeringskansliet

Omvägar nådde mig talet om att den moderatledda regeringen Bråttom har lagt fram så få förslag under året att somliga tjänstemän får ägna arbetstid åt tumrullning, vilket jag kan försäkra hör till ovanligheterna i ett regeringskansli.

- Kan inte stämma, sade jag, Ont förtal endast. Jag menar se bara vad regeringen har uträttat när det gäller bostadspolitiken och fastighetsskatten!
Och hur många ofinansierade skatter de hunnit sänka undan.

Men så fick jag den förträffliga tidningen Riksdag och departement nedsmackad i brevlådan igår eftermiddag, med förstasidesrubriken "Färre förslag med Reinfeldt" en artikel vars innehåll borde spridas.

Jag var med 1994 som en liten liten liten minikugge i det maskineri som tog över efter den förra borgerliga regeringen hösten 1994. Kristider. Vi fick gå in med skyffel efter borgarna. Det var solkigt och skräpigt och inte utmockat och fattades en otrolig mängd pengar. Jag minns att tjänstemännen på det departement där jag arbetade på mindre än två veckor hade hängt undan sina kostymer och prydliga slipsar och slitit fram grejor ur leisure-skåpet. Man jobbar mer effektivt i en skön tröja än kostym och några av statsråden gick före med gott exempel i jeans eller motsvarande ledighet. Jobb kräver sin klädsel, sen kan man dra på stassen när nöd och diplomati kräver det.
Det där var deesutom samma höst osm Sverige på allvar drog in i korridorerna i Bryssel, bara det föranledde en del arbete och förslagsställande.
Så, jämförelsen är kanske inte rättvis; men vi fick mycket gjort på kort tid 1994 alltså.

Ingressen i alla fall, ur riksdag och departement:
"Det var mer fart efter maktskiftet 1994. Reinfeldts ministrar har levererat färre politiska styrdokument än vad regeringen Carlsson gjorde under sitt första år vid makten."
Carlssons lag spöar Reinfeldts med 342-244.

Tidningen har räknat direktiven. Propositionerna. Skrivelserna.
Men RUT, Riksdagens utredningstjänst, har inte bara jämfört med Carlsson 1, som verkligen var ett turboår.

"...länge sedan en regering lade fram så få styrdokument under sitt första år vid makten."

På arbetsmarknadsområdet är skillnaden pinsam. 27 dokument, varav 10 var propositioner, dvs lagförslag, inom arbetsmarknadspolitikens område vid skiftet 1994, 5 totalt nu.

Föga förvånande håller nu inte den sittande regeringens talesmän riktigt med om den bilden, och de hänvisar till att bara på arbetsmarknadsdepartementet förbereds ändringar i 100 förordningar.
Och det behöver inte ta omvägen över riksdagen.
Aha!

Detta är en regering som ränkte styra utan riksdagens inblandning. Så praktiskt!

Tänkte väl det, för ut ur källarvalvens glömska ekar plötsligt minnet av den borgerliga regeringens handlingsförlamning på 1970-talets slut, långbänksregeringen.
Bildts regering 1991-1994 hann förvisso åstadkomma en massa, framförallt ekonomisk kris, men kanske inte så mycket som det lät egentligen.

Bildt och hans grabbar lade fram 265 politiska styrdokument att jämföra med Carlssons 342 under sitt första år.

Kan det vara som det gamla talesättet: mycket skrik och lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bara undrar när sossar som du ska inse att 90-talskrisen var ett resultat av ÅRATAL av socialdemokratiskt styre av Sverige. Jag fattar inte hur du kan påstå att det var ett resultat av den borgerliga regeringen.

Eva sa...

Och jag fattar inte varför du inte vågar stå med ditt namn.

Så är det ibland.

Jag på mitt enkla sätt registrerar att Decennier av tillväxt förbyttes i en femprocentig minskning av ekonomin 1991-1994 och jag minns att Carl Bildt kallade det för otur.

Nikke sa...

Borgare som skriver sossar (och uttalar det "såssar") brukar sällan göra det i eget namn. Det är konstigt.

Peter sa...

Angående 90-talskrisen.

S tar på sig ansvar för 90-talskrisen

Så var det med den saken sossar.

Peter sa...

Erik Åsbrink (s) säger det också bra:

Erik Åsbrink talar klarspråk om upptakten till finanskrisen

Så trots att S själva erkänner att 90-talskrisen var deras fel, så förvänta er inte annat än att sossarna kommer fortsätta att skylla ifrån sig.

Eva sa...

Oj oj Peter. vad du jobbar.
Trevligt att du refererar till vännen Jens. Och cred att du vågar stå med namn nu. Nästa gång är det kanske inte heller påhittat som nu.

Jag citerar ur den aftonbladet-artikel du referar till:

Jens Henriksson, planeringschef på finansdepartementet är ansvarig för den grupp som arbetat fram bilagan. Han håller inte med om att analysen skulle vara en avbön:
– Syftet med bilagan är att utvärdera den ekonomiska politiken under 90-talet som var en oerhört turbulent period. Det är ingen som gör avbön. Jag tror att en av orsakerna till att socialdemokraterna är framgångsrika är att vi alltid vågat utvärdera och titta bakåt till skillnad från borgerliga partier, säger han.


Jens är en utomordentligt klok man. Jag har aldrig någonsin hört honom ta till några övertoner. Noga. Hederlig, Oerhört kunnig och snabb dessutom.
Han skrev rapporten och uppdraget var inte att slita skinnet av någon utan att dra slutsatser inför den lågkonjunktur som skymtade runt 2001-2002. Ring gärna Jens och fråga honom...

Avslutningsvis säger Jens så här:

Slutsatsen i rapporten är sammanfattande och rannsakande:
- Den visar att under 1990-talet gjordes det en del ekonomisk-politiska misstag. Den borgerliga regeringen kunde inte hantera den ekonomiska nedgången. En lågkonjunktur förvandlades sedan till den djupaste kris Sverige varit i sedan 1930-talet, säger Jens Henriksson.

Om Åsbrink är historien en annan än du försöker påskina, jag rekommenderar alla och envar att läsa artikeln och göra en egen bedömning.

Du förstår Peter. Statsskulden. Där ligger nyckeln till varför det måste fram nästan 350 förslag på ett år til riksdagen 1994/1995. Statsskulden.
Ni klarade inte det. Vi klarade, de facto, upp situationen.

Jag kan säga att det var inga roliga år. Jag vill aldrig aldrig mer uppleva en sån period igen.
Och jag ser förfärat hur alla misstagen är på väg att upprepas, med skillnaden att nu befinner vi oss i en högkonjunktur.
Såvida ni inte justerar den ekonomiska politiken illa kvickt och ser till att allt ni spenderar först är finansierat.

Men du är ung. Nyfrälst kanske, har skådat ljuset. Lev medan du kan, verkligheten kommer ikapp när som helst. Men bind dina huslån om du inte är alldeles säker.

Peter sa...

Du gör en massa felaktiga antaganden/påståenden/misstänkliggöranden om mig. Helt normal sosseretorik med andra ord som är helt onödig att bemöta om man inte vill att debatten skall bestå av enbart ad hominem argument.

En helt fantastisk tolkning du gjorde av artiklarna. Jag är imponerad.

Eva sa...

Läs. Döm. Tänk.
Trevlig sommar!


Men lite töntigt är det ju att inte våga stå med sitt namn, väl, "Peter"?

Eva